کد مطلب:193995 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:187

دوستی خدا
و من سره ان یعلم ان الله یحبه فلیعمل بطاعة الله و لیتبعنا ألم یسمع قول الله عزوجل لنبیه صلی الله علیه و آله و سلم: (قل ان كنتم تحبون الله فاتبعونی یحببكم الله و یغفر لكم ذنوبكم) [1] [2] ؛ هر كه دوست دارد كه بداند خدا او را دوست دارد یا نه، باید در طاعت خدا بكوشد و از ما پیروی كند. آیا این گفته خدای متعال را نشنیده اید كه به پیامبرش فرمود: بگو اگر دوستدار خدایید از من پیروی كنید تا خدا دوستتان بدارد.

حضرت در آخرین بخش نامه ی خود می فرمایند: كسی كه می خواهد بداند خدا او را دوست دارد، یا نه، باید از فرمان خدا اطاعت كند و از اهل بیت علیهم السلام پیروی نماید. علامت دوستی خدا این دو چیز است.

كسی كه این دو كار را انجام دهد. بنابر فرمایش حضرت صادق علیه السلام خدا او را دوست می دارد. سپس حضرت به آیه ی شریفه استشهاد می كنند و می فرمایند: آیا این آیه به گوش شما نخورده است؟

در زبان عربی یك «استماع» و یك «سماع» هست. گاهی كسی قرآن می خواند و شما با توجه، به آن گوش جان می سپارید این كار شما را «استماع» می گویند، اما وقتی انسان مشغول كاری است و مثلا دارد می نویسد یا مطالعه می كند، و همزمان این صدا به



[ صفحه 210]



گوشش می خورد این را «سماع» می گویند. بین فقها اختلاف هست كه اگر كسی آیه ی سجده ی واجب را خواند و دیگری سماع كرد نه استماع، آیا سجده بر شنونده واجب است. اگر استماع می كرد، یعنی گوش فرا می داد فقها اجماع دارند كه سجده واجب است. و در این فرع، اختلافی نیست، اما آیا در سماع هم سجده است یا نه؟ فتوای عده ای از علما بر وجوب و نظر عده ی دیگر بر عدم وجوب است. در نامه امام صادق علیه السلام، تعبیر سماع آمده، نه استماع. نفرمودند: «ألم یستمع»، بلكه فرمودند: «ألم یسمع»؛ یعنی آیا این آیه به گوشش نخورده است؟ لازم نیست به این آیه گوش جان سپرده باشد، بلكه همین قدر كه به گوشش خورده باشد برای درك رابطه حب الهی با آن دو كار كافی است. «ألم یسمع قول الله عزوجل لنبیه: قل ان كنتم تحبون الله فاتبعونی یحببكم الله؛ آیا این گفته خدای متعال را نشنیده اید كه به پیامبرش فرمود: بگو اگر دوستدار خدایید از من پیروی كنید تا خدا دوستتان بدارد».



[ صفحه 211]




[1] متن نامه.

[2] آل عمران، آيه 31.